Jak správně vybrat oblečení
KUPUJETE SVOJE PRVNÍ OBLEČENÍ A NEVÍTE JAKÉ?
Každý kdo si jde koupit oblečení, zvažuje mnoho možností, nemluvíme o barvách a nápisech.První otázka zní: „ Kůže, nebo textil?“ Na tuhle otázku není přímá odpověď, zeptejte se ještě jednou, a to: Na co budu oblečení používat? Jak používám (budu používat) motorku? Pokud jsem turista, nebo denně dojíždím do práce, od sněhu do sněhu, nebude vhodná jednodílná kombinéza, stejně jako textilní komplet se zimní vložkou a nepromokavou membránou nebude to pravé ořechové při volných jízdách na závodním okruhu.
Přírodní hovězí nebo klokaní kůže stále v motocyklovém závodě o nejtrvanlivější materiál vede. Dalším důvodem oblíbenosti kůže u sportovních jezdců i u ostatního lidu motorkářského je možnost ušít obleček velice těsný (povolí, kde je třeba) a podrží tak chrániče na všech potřebných místech. Žádné lemy rukávů, klopy kapes a nohavice se netřepají ve větru. Střih je přizpůsoben jízdní pozici a tak nic nechybí a ani nepřebývá. Jednoduše je vše podřízeno bezpečné jízdě. Nevýhodou přírodního materiálu je horší odolnost proti povětrnostním vlivům. Krátký deštík podrží, delší průtrž už ne. Promočenou koženou kombinézu budete sušit dva dny, textilní vyschne přes noc. I následná údržba je komplikovanější a pohodlí je také diskutabilní. Další velká nevýhoda je za teplého počasí, kdy i v perforovaných kombinézách je prostě velké vedro a pokud se cestuje a zastuvuje člověk si to mnohdy moc neužije kdy přijede domů celý zpařený.
Zato TEXTIL odolává počasí lépe a to jak teplému tak deštivému, díky vymyšlenostem kolem ventilací a nepromokavých a prodyšných membrán. Proti kůži má textil navrch i v hmotnosti, proto mu dávají přednost cestovatelé. Hlavním důvodem, proč je textilní oblečení stále oblíbenější, je pocit větší volnosti, který nabízí a také stoupající kvalita materiálů a chráničů tím i větší bezpečnost než dříve. Také civilnější vzhled při posezení v hospůdce při pauze, hraje svou roli. A údržba v neposlendí řadě údržba. Nově jsou na trhu textilní produkty které splňují bezpečnostní parametry jako kůže, ale jsou daleko lehčí a měkčí!
Ale není nic tak jednoduché, jak se může zdát, když už máte jasno, nabídnou Vám výrobci střední cestu kombinaci kůže a textilu. Jednoduše řečeno, jedná se o textilní oblečení „koženého“ (těsného) střihu s koženými díly v místech, kde se předpokládá v případě pádu kontakt se silnicí. Výhodou je nižší hmotnost a lepší prodyšnost proti celokoženému oblečení bez kompromisu v oblasti bezpečnosti. A nutno přiznat vůbec to nevypadá zle. Bohužel už bývá obvykle dražší a opět o kůži se musíte více starat.
Záleží také na vkusu motoristy, někdo se prostě rád mačká a mokne v kůži na dlouhých cestách a jiný trhá rychlostní rekordy zlehka a v suchu. A konečná kombinace je například kožená sportovní bunda a textilní turistické kalhoty. Proč ne?! Vždyť to je přece to pravý do města :-).
Kalhoty a bunda nebo kombinéza? Téměř vše jde kombinovat a spínat do kompletu. Jediné, co nelze, je rozdělit nenásilně sportovní jednodílnou kombinézu. Taková jednodílka je praktická na nedělní km na okruhu, ale na sraz, nebo na výlety po hradech a zámcích to není to pravé. I praktičtější dvoudílné kombinézy mají při rozdělení jistá omezení a jsou určeny spíše pro sport. Pokud si ponecháte samotnou bundu a zkombinujete ji třeba s kevlarovými jeansy pro jízdy po městě, asi Vás překvapí jak je krátká do pasu. To proto, že je přizpůsobena sportovní jezdecké pozici! Samostatně prodávané bundy sportovního střihu jsou o kousek delší. Problém s kombinací a spínáním může vzniknout při používání různých dílů oblečení od různých výrobců. Každý výrobce používá (záměrně) jiný typ zipu, nebo ho alespoň našije obráceně. Nic co by zručná švadlena nedovedla napravit. Pokud kupujete kalhoty a máte již bundu, vezměte ji sebou, ať můžete vyzkoušet, jak pěkně pasují k sobě nejen zipy. Výhoda oblečků spojených zipem je z hlediska bezpečnosti zřejmá. Pokud spadnu a jedu po zádech na asfaltu ve spojeném kompletu, dřu obleček. Bez spojení kalhot a bundy dřu vlastní tělo pod vyhrnutou bundou, nebo shrnutými kalhotami.
Moto bundy jsou rozdělené dle materiálu na textilní a kožené. Dále pak dle délky na dlouhé, střední nebo krátké (pasové). U některých bund je možné vyjmout 1 nebo 2 vnitřní vložky (teplou vložku nebo funkční membránu nebo oboje(3vrstbá bunda) – dražší bundy).
V této době je textilní oblečení na takové bezpečnostní úrovni a kvalitě že se používá prakticky nejčastěji na silniční, cestovní motocykly, choppery a skútry na silniční závody či supersporty se používájí kožené jednodílné či dvoudílné kombinézy.
TIP! Na léto jsou skvělé perforované provětrané textilní bundy s vyjímatelnou membránou, ideální kombinace s riflemi do teplého počasí.
Moto kalhoty jsou rozdělené dle materiálu na textilní, kožené a nebo rifle s kevlarem. Dále pak dle délky na klasické nebo prodloužené.
U některých kalhot je možné vyjmout 1 nebo 2 vnitřní vložky (teplou vložku nebo funkční membránu nebo oboje – dražší kalhoty).
V této době je textilní oblečení na takové bezpečnostní úrovni a kvalitě že se používá prakticky nejčastěji na silniční, cestovní motocykly, choppery a skútry na silniční závody či supersporty se používájí kožené jednodílné či dvoudílné kombinézy.
TIP! Na léto jsou skvělé rifle s kevlarem v kombinaci s perforovanou provětranou textilní bundou, ideální do teplého počasí.
Moto rukavice, je důležité si uvědomit, na jakém motocyklu jezdíte a za jakého počasí. Podle toho si můžete zvolit rukavice. Rukavice s perforovanou kůží nebo textilem pro dokonalé odvětrávání nebo klasické celoroční rukavice v nabídce máme také zateplené rukavice pro chladné dny. Dále se rozdělují na delší či kratší provedení. I ochrana (protektory) je různá a to od žádné po TPU, kompozit(karbon) případně kombinovaný s titanem.Životnost záleží na péči, kterou jim věnujete při údržbě a na podmínkách za kterých je využíváte. Pokud rukavice koupíte a jezdíte za slunce i deště bez základní údržby, pak se i velmi drahé rukavice rozpadnou během jedné sezony. Je nutné vždy rukavice nechat pomalu a řádně uschnout a až poté použít vhodný konzervační přípravek, na materiál z kterého jsou rukavice vyrobeny! Životnost rukavic ovlivňuje i správně zvolená velikost.
VELIKOST OBLEČENÍ
No zase tak jednoduché to není. Alespoň podle pohledu na „padnoucí“ moto-oděvy nemalé části motocyklového jezdeckého pole. Mějte na paměti, že motocyklové oblečení je v prvé řadě ochranný oblek a proto musí ochranné prvky (chrániče) sednout na místo určení a nesmí volně cestovat při pohybu. Pokud dojde k nehodě, nemá nikdo čas porovnat si rukávy a nohavice tak, aby chránič byl na správném místě. Je to trochu na úkor pohodlí, ale jen po dobu než si na vás nový oblek zvykne a přizpůsobí se tvaru vašeho těla. A i naopak, vy si zvyknete na chrániče. Kůže se „vytáhne“ až o jednu velikost. Textil povolí méně, ale i tak znatelně. Pokud zkoušíte nové oblečení, mnohdy bývá vložena i zimní vložka, ta vždy ubírá vnitřní prostor. Pokud nejste celoroční jezdec, pak zimní vložku většinou během sezony nepoužijete. Už máte na sobě těsně padnoucí oblečení a řešíte problém, jestli bude vše tak jak má být i na motocyklu, který nemáte po ruce? Pak doporučujeme malý tělocvik:
BUNDA - Rozpažte a předpažte, první pohyb bude mírně omezený a lehce povytáhne bundu vzhůru. Při natažení rukou vpřed je ideální aby rukávy končily u zápěstí (u kožené bundy spíše nad zápěstím). Ohněte ruku v lokti. Chránič musí sedět na lokti (uchycení chrániče umožňuje upravit umístění nahoru či dolů +/- 1-2 cm). Stejně tak po celou dobu musí sedět chránič na rameni, ideálně lehce vytočen vpřed do směru jízdy. Přední část bundy je užší a kratší, aby se kvůli přebývajícímu materiálu při jízdě netlačila pod bradu a nevytvářela na hrudníku nešikovný pytel. Zároveň vás v případě pádu takto střižená bunda nutí držet tělo lehce v pozici do kotoulu, což může zabránit bolestivému vykloubení ramene a rozplácnutí se na vozovce. Proto se nedivte, že se při zapnutí kožené bundy cítíte jako ve svěráku (tento pocit nebudete zažívat u oblečení určeného pro vyznavače klasického stylu). Střih sportovního oblečení je přizpůsoben posedu na malých kapotovaných sportovních motocyklech s nízkými a úzkými řidítky.
KALHOTY - udělejte pomalý dřep s koleny od sebe jako by jste seděli na motocyklu. Pozor na délku kroku! Postavte se a zvedněte pokrčenou nohu do strany (napodobujte nasedání na moto). Kalhoty mohou být těsné, ale nesmí vás omezovat natolik, aby nebylo možné nasednout. Chrániče kolen/holení musí po ohnutí nohy při dřepu padnout na koleno (uchycení chrániče umožňuje upravit umístění nahoru či dolů +/- 1-2 cm) tak aby vás žádná hrana netlačila, nebo aby se chrániče nestáčely na vnitřní stranu (k nádrži). Délka nohavic je u sportovních kalhot, které se vkládají do bot kratší a ideálně by měly nohavice končit nad kotníkem tak aby v botě nepřekážely. Naopak turistické textilní kalhoty, které se přetahují přes obuv, by měli být tak dlouhé, aby při pokrčení nohy přesahovaly lem boty.
RUKAVICE - není lehké určit, záleží na materiálu a na jaké využití jsou určeny…zda pro sport, nebo pro turistiku. Orientační zjištění velikosti je změření šířky dlaně (cca 9 cm je běžně velikost M, 10cm je L atd.) a to nad palcem ve směru od prstů ruky. Orientační tabulka velikostí viz níže. V prodejně pečlivě vyzkoušejte. Rukavice jsou výrobek velmi komplikovaný a skládají se z mnoha vrstev a kusů. Na první dojem pohodlné rukavice bývají většinou větší, než je potřeba. Krátké, nebo příliš úzké mohou zapříčinit odkrvení konečků prstů a tedy rychlé prochladnutí rukou za jízdy. Mějte na paměti, že vše kožené povolí někdy až o jednu velikost. Proto jsou motocyklové rukavice šité tak, aby ruka byla i při natažení prstů mírně sevřená, dlaňová část je kratší, než je tomu u rukavic pro běžné nošení. Na motocyklu vždy máte v dlani rukojeť řidítka, vaše ruka nikdy nebude úplně sevřená v pěst (tedy při jízdě) a proto jsou vesměs prsty na motocyklových rukavicích kratší. POZOR! Velké rukavice jsou sice pohodlné a neomezují v pohybu, ale významně omezují schopnost ovládat za jízdy přepínače na řidítkách a neudrží případné protektory v místě, kam je výrobce umístil s cílem ochránit Vaší ruku. Kupte rukavice takové, aby se staly Vaší druhou kůží.
CHRÁNIČE
Jsou zmiňovány stále dokola a stejně jako přilby i chrániče mají různé homologace a provedení. Běžnou výbavou bundy jsou chrániče loktů/předloktí, ramen a páteřový chránič. U kalhot to jsou chrániče kolen/holení a někdy i kyčlí. Na výběr máte měkké nehomologované chrániče, což je molitanová výplň, která při pádu příliš neochrání. U cestovního převážně textilního levnějšího oblečení se používají CE (homologované) pěnové chrániče(někdy CE LEVEL 1), které již výrazně zvyšují bezpečnost a díky nízké hmotnosti nezvyšují celkovou váhu oblečení. A jako poslední jsou v nabídce sportovní CE chrániče (obvykle CE LEVEL 2 - nejpřísnější norma na chrániče), které tvoří kombinace pěnového materiálu s tvarovou pamětí a plastu, nebo kompozitního materiálu. U sportovního oblečení se s oblibou používají i vnější protektory ramen i loktů z kompozitu, plastu doplněné i o lehké kovy a slitiny jako titan a hořčík. Samostatná kapitola by mohla být věnována CHRÁNIČŮM PÁTEŘE. Zde platí, že je lépe něco než nic, ale čím více tím lépe. Páteřový chránič můžete vozit jako součást bundy v podšívce, nebo samostatně přímo na těle připevněný pomocí pásu a elastických šlí. Ohledně materiálů a homologací je tomu stejně jako u ostatních motocyklových chráničů, jen konstrukcí je více. POZOR: Nikdy nepoužívejte při jízdě na motocyklu chrániče určené pro cyklistiku, zimní sporty a in-line !!! Při nákupu samostatného páteřového chrániče dbejte hlavně na jeho délku. Dlouhý je stejně špatný jako krátký. Chránič by měl začínat přibližně dva prsty pod švem límečku bundy a končit by měl nad kostrčí. Pak bude chránit páteř a nebude vám překážet při jízdě. Popruhy zvolte tak aby byly pohodlné a utahujte je pouze pro umístění chrániče na správném místě. Neupínejte „na krev“!
ORIENTAČNÍ TABULKY VELIKOSTÍ (KLIKNĚTĚ NA TEXT)