VÁŽENÍ ZÁKAZNÍCI, V PONDĚLÍ 17.11.2025 BUDE PRODEJNA UZAVŘENA Z DŮVODU STÁTNÍHO SVÁTKU. DĚKUJEME ZA POCHOPENÍ. TÝM MOTO-UFO.cz

Správná údržba řetězu na motorce?

Správná údržba řetězu na motorce: Jak ho čistit, mazat a kdy ho vyměnit?

Čištění řetězu na motorce asi není zrovna nejoblíbenější činnost, ale pokud chcete, aby vám vydržel co nejdéle a fungoval správně, je to nezbytné.

Jak často mazat a čistit?
Výrobci doporučují mazat řetěz přibližně každých 500 km při ideálních (suchých) podmínkách. Kompletní čištění a následné mazání se pak doporučuje zhruba každých 1 500 km.
Pokud však jezdíte v dešti, terénu nebo za zhoršených podmínek, je nutné mazat řetěz častěji – podle toho, jak moc dostává zabrat. V takovém případě může být potřeba mazat klidně i po každé jízdě.
Důležité: Pokud je řetěz po jízdě mokrý, nejprve ho nechte oschnout – teprve poté ho čistěte a mažte.

Co používat – a čemu se vyhnout?
Ideální je používat čistič a mazivo od jednoho výrobce – bývají navzájem chemicky sladěné a zaručují nejlepší účinek. MAZIVA A ČISTIČE KOUPÍTE ZDE
Používejte mazivo na řetěz určené pro váš typ motocyklu, maziva určená pro silniční a cestovní motorky, nebo speciální maziva do bláta a terénu pro offroad motorky. Nikdy nepoužívejte benzín nebo různá čistící rozpouštědla! Sice řetěz dokonale vyčistí, ale u těsněných řetězů (O-kroužky, X-kroužky apod.) může dojít k poškození gumových těsnění a zničení řetězu.

Jak správně vyčistit a namazat řetěz?

1. Příprava motorky
Ideální je postavit motorku na hlavní stojan. Pokud ho nemáte, doporučujeme pořídit si stojan podle typu motorky:
Stojan pod zadní kolo – s uchycením za kyvku nebo za rolny, používá se převážně u silničních a cestovních motocyklů. STOJANY KOUPÍTE ZDE
Stojan pod motor – používá se převážně pro krosky, endura, supermota. STOJANY KOUPÍTE ZDE
Nemáte stojan? Pomůže vám třeba kamarád, který motorku mírně nakloní na boční stojan a přidrží přední brzdu, abyste mohli při čištění otáčet kolem.

2. Čištění řetězu
Nastříkejte čistič řetězu (nejčastěji ve spreji) rovnoměrně po celém řetězu. MAZIVA A ČISTIČE KOUPÍTE ZDE
Nechte pár minut působit.
Použijte speciální kartáč na řetěz – tím odstraníte nečistoty rychle, důkladně a bez zbytečné námahy. KARTÁČE KOUPÍTE ZDE
Nakonec řetěz vytřete suchým hadrem a nechte ho chvíli doschnout.

3. Mazání řetězu
Vezměte mazivo na řetěz (opět ideálně ve spreji) a začněte mazat od spojky řetězu, ať víte, kde jste začali a kde skončit. MAZIVA A ČISTIČE KOUPÍTE ZDE
Mažte mezi články v oblasti zadní rozety.
Po aplikaci nechte mazivo chvíli zaschnout.
Poté setřete přebytek z vnější a vnitřní strany řetězu hadrem. Tento krok spousta lidí vynechává a pak se diví, že je mazivo rozstříkané po celé motorce.

4. Nezapomeňte na řetězové kolečko
Sundejte také kryt řetězového kolečka a vyčistěte prostor pod ním. Často se tam hromadí špína, která nejen zanáší řetěz, ale také škodí těsnění, guferu. Množství nečistot a interval čištění záleží na počasí a terénu, ve kterém jezdíte.

Výměna řetězu na motorce – kdy, proč a jak na to?

Řetěz je klíčovou součástí přenosu výkonu z motoru na zadní kolo. Při každé jízdě je vystaven vysokému namáhání, a proto se postupně vytahuje a opotřebovává. Pokud se o řetěz pravidelně nestaráte, může dojít nejen ke ztrátě účinnosti přenosu výkonu, ale i k jeho prasknutí, které může poškodit část motocyklu.

Kdy je čas na výměnu řetězu?

Poznáte to podle několika typických příznaků:
- řetěz je hlučnější než obvykle, „cvaká“ nebo se cuká,
- napínací šroub už je téměř na konci závitu (zadní kolo je vysunuté dozadu),
- na řetězu se objevují zadrhávající nebo zarezlé články, rez nebo vůle,
- zuby rozety nebo předního kolečka jsou ostré a hákovité.
- zkontrolujte jeho opotřebení pomocí kalibru na měření řetězu, a to podle typu řetězu (např. 520, 525, 530). Kalibr přesně ukáže, zda je řetěz již vytahaný nad povolenou mez a je nutné ho vyměnit. NÁŘADÍ A KALIBR KOUPÍTE ZDE

Pokud se objeví některý z těchto příznaků, je čas řetěz vyměnit – ideálně společně s rozetou a kolečkem, protože opotřebené zuby by novému řetězu výrazně zkrátily životnost.

Postup výměny řetězu krok za krokem

Demontáž starého řetězu
- Najděte dělící spojku (spojovací článek) a umístěte ji ideálně na horní část rozety, aby byla snadno přístupná.
- Zajistěte zadní kolo, aby se při práci nehýbalo.
- Pokud má řetěz rozpojitelnou spojku, pomocí kombinaček nebo plochého šroubováku vyjměte závlačku a sejměte spojku.
- V případě, že je spojka nýtovaná, je nutné použít rozpojovač řetězu (roznýtovač řetězu) nebo ji opatrně odbrousit bruskou („flexou“), aby bylo možné řetěz rozpojit.
- Řetěz odstraňte z rozety a kolečka a vytáhněte ho ven.
- Zkontrolujte vodítka řetězu – pokud jsou poškozená nebo nadměrně opotřebená, vyměňte je.
- Prohlédněte přední kolečko a rozetu – pokud mají hákovité nebo špičaté zuby, také je vyměňte.

Nasazení nového řetězu
- Nový řetěz omotejte kolem pastorku a rozety.
- Někdy je řetěz o několik článků delší.
- Nastavte správnou délku – přebytečné články odstraňte pomocí rozpojovače řetězu (roznýtovač řetězu) nebo opatrně odbrousit bruskou („flexou“).
- Řetěz spojte spojovacím článkem a zajistěte ho dle typu (s pojistkou nebo nýtováním).
- Nastavte napnutí řetězu pomocí napínacích šroubů tak, aby měl prověšení odpovídající hodnotám uvedeným v manuálu. Každý motocykl má své specifické hodnoty, nejčastěji se však pohybují v rozmezí 20–35 mm.
- Ujistěte se, že obě strany kyvné vidlice jsou na ryskách nastavené naprosto stejně, aby kolo bylo v rovině.
- Utáhněte matici zadního kola na moment udávaný výrobcem a zajistěte seřizovací šrouby.
- Po dokončení zkontrolujte, zda se kolo otáčí volně, bez zadrhávání.

Kontrola po výměně
Po prvních několika jízdách (cca 200-300 km) zkontrolujte napnutí řetězu a případně ho dopněte. Nový řetěz si totiž postupně „sedne“ a lehce se vytahuje.
Pravidelně ho čistěte a mažte speciálním mazivem na řetězy.

Tipy na závěr

Vždy používejte řetěz, rozety a pastorek od stejného výrobce – zajistíte tím správné dosednutí zubů.
U motorek s vyšším výkonem používejte zesílené a těsněné řetězy (označení „X-ring“ nebo „O-ring“).
Po výměně řetězu je vhodné zkontrolovat nastavení zadního kola a geometrie řetězové linky.

(Tento návod má pouze informativní charakter. Používáte jej na vlastní odpovědnost. Autor nenese odpovědnost za jakékoli škody vzniklé jeho použitím.)

Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Podrobné nastaveníPovolit vše